Nyhetsbrev är ett smart sätt att nå ut på. Oavsett om det är till kunder, potentiella kunder eller fans, så är det ett enkelt och billigt sätt att nå ut till många. Som fotbollslag är e-postmarknadsföring ett bra sätt att bygga en relation till sina fans. I den här artikeln tar vi upp tips kring nyhetsbrev för fans och hur du ska tänka kring GDPR.
Vikten av GDPR
I och med GDPR blev det större krav kring hur olika typer av personuppgifter hanteras. Det blev också krav på att personen själv måste ge ett aktivt samtycke för att du som företag, förening eller liknande, ska få hantera, samla in eller spara deras personuppgifter. Personen måste vara väl informerad så att de kan fatta ett beslut. Lagen ger människor större rättigheter när det gäller hur deras personuppgifter hanteras och ökar deras säkerhet.
Personen måste också ge ett aktivt samtycke till själva nyhetsbreven. Har personen inte själva valt att tacka ja till utskicken, har du inte rätt att skicka ut de. Att göra det skulle vara emot GDPR.
Det här var bara en liten del av det som du bör tänka på när det gäller nyhetsbrev och GDPR, se till att du har full koll på vad som får och inte får göras innan du påbörjar din e-postmarknadsföring.
Ta hjälp och förenkla dina utskick av nyhetsbrev
Använd en användarvänlig plattform som har många olika bra digitala verktyg för e-postmarknadsföring. På så sätt kan du spara tid och göra hela arbetet enklare.
Ett bra exempel på en sådan plattform är Paloma. Paloma hjälper dig med dina utskick och gör det lätt att följa GDPR. Med många hjälpsamma funktioner blir det helt komplicerat att ha kontakt med fansen via nyhetsbrev. Du kan exempelvis skapa snygga nyhetsbrev som fångar intresse med bara några få klick.
Att som fotbollslag ta vara på möjligheten som finns med nyhetsbrev är riktigt smart, speciellt när man använder tidseffektiva verkyg.